Emotionele intelligentie

Lang is de gedachte geweest dat als iemand een hoog IQ heeft, deze vanzelf gelukkig is. Dit is echter niet altijd het geval. Het verschil heeft te maken met iemands emotionele intelligentie. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een hoog EQ meer kans biedt op een succesvol leven, dan een hoog IQ. Emotionele vaardigheden zijn de belangrijkste sleutels voor succes op het werk én privé. Het mooie is dat je deze vaardigheden kunt ontwikkelen.
We leven in een tijd van snelle veranderingen die onze oude opvattingen uitdagen. Deze gaan gepaard met gevoelens van wanhoop of onmacht. De opvatting bijvoorbeeld dat als je maar hard genoeg studeert of werkt, succes en geluk vanzelf naar je toekomen. En als dit niet gebeurt, dit gehaal aan jouzelf ligt. De vele keuzes die wij dagelijks moeten maken, stellen andere eisen aan intelligentie. Voortdurend maken we afwegingen gebaseerd op gevoelens en emoties. Als we dit bewust doen, herkennen we eerder onze drijfveren en ambitie, leren we wezenlijk om te gaan met tegenslagen en maken we gemakkelijker contact met anderen. Emotionele intelligentie is dit alles en nog meer!

Wetenschappelijke onderbouwing

Emotionele intelligentie, gemeten met de index EQ, is een aanvulling van het traditionele IQ. Toen in 1989 John Mayer en Peter Salovey een theorie ontwikkelden dat het begrip ‘intelligentie’ samenbracht met emoties, ontstond het idee van ’emotionele intelligentie’. Niet lang daarna volgde het gelijknamige boek van de Amerikaan Daniel Goleman verscheen. In toegankelijke taal legde hij het belang van EQ ofwel het ’emotiequotient’ uit. Hij liet voor het eerst zien dat emotionele vaardigheden, meer dan (alleen) rationele, van doorslaggevend belang zijn voor een succesvolle carrière. Tot op heden publiceert hij regelmatig over dit onderwerp.

De amygdala legt verbanden tussen informatie die van verschillende zintuigen afkomstig is en koppelt deze aan emoties. Met name de rol bij angstreacties is bekend.

Dr. R. BarOn heeft voor MHS een betrouwbaar assessmentinstrument ontwikkeld om het EQ te meten. Deze tests worden gebruikt bij coachingtrajecten voor zowel leidinggevenden, medewerkers, 360 en afdelingen en is vaak onderdeel van de personeelselectie.

Uitgangspunten zijn:

  • Hoe gaat iemand om met de emoties van zichzelf en die van de ander?

  • Hoe reageert iemand op situaties waaraan hij of zij niets kan veranderen?

Er zijn verschillende testen:

  • Individueel Rapport (algemene ontwikkeling)

  • Leaderschip Report (leiderschapsontwikkeling)

  • 360°

  • Group Report

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Laatste nieuws

Geaccrediteerde coaching

Branchevereniging NOBCO staat voor het opbouwen en delen van goede – wetenschappelijke – kennis over coaching. Ze biedt een continu proces van kwaliteitsverbetering in coaching. Het is aangesloten bij de EMCC. Dit Europees gewaardeerde keurmerk voor beroepscoaches staat in de markt garant voor kwaliteit en professionaliteit.