โSLECHTE LUISTERAARSโ
โ๐๐๐๐ฉ๐๐ก๐๐๐ ๐ฏ๐๐๐ฃ ๐ข๐๐๐ง ๐ฌ๐๐๐ฃ๐๐ ๐ข๐๐ฃ๐จ๐๐ฃ ๐๐ค๐๐๐ ๐ก๐ช๐๐จ๐ฉ๐๐ง๐๐๐ง๐จ, ๐๐ฃ ๐๐๐ฏ๐ ๐ช๐๐ฉ๐จ๐ฅ๐ง๐๐๐ ๐จ๐ก๐๐๐ฉ ๐ค๐ค๐ ๐ค๐ฅ ๐๐ ๐ข๐๐๐จ๐ฉ๐ ๐ฅ๐จ๐ฎ๐๐๐ค๐ฉ๐๐๐ง๐๐ฅ๐๐ช๐ฉ๐๐ฃ, ๐จ๐ค๐๐๐๐ก๐ ๐ฌ๐๐ง๐ ๐๐ง๐จ, ๐ค๐ฃ๐๐๐ง๐ฌ๐๐๐ฏ๐๐ง๐จ ๐๐ฃ ๐๐ก๐ก๐ ๐๐ฃ๐๐๐ง๐ ๐ข๐๐ฃ๐จ๐๐ฃ ๐ข๐๐ฉ ๐๐๐ฃ ๐๐๐ง๐ค๐๐ฅ ๐ฌ๐๐๐ง๐๐๐ ๐๐ค๐๐ ๐ก๐ช๐๐จ๐ฉ๐๐ง๐๐ฃ ๐๐๐ฃ ๐ซ๐๐ง๐๐๐จ๐ฉ๐๐๐จ.โ Eugene Gendlin, was hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Chicago, grondlegger van methode Focusingโ
Hij legt zichzelf de druk op dat zijn favoriete methodiek goed binnenkomt bij zijn coachee. De coach beschrijft, tekent en deelt zijn visie. De coach, mijn supervisant, krijgt echter regelmatig de feedback dat zijn coachees het gevoel hebben dat hun coachvraag onderschikt is aan wat hรญj wil. Dat steekt hem want hij doet zรณ zijn best. Maar de coachee en de coachvraag staan centraal, dus hoe kan hij dit verenigen?
We bespreken zijn supervisievraag. In de contracteringsfase komt naar voren dat hij zich graag wil onderscheiden van de andere, zoโn honderdtwintigduizend coaches (bron: KvK). Daarbij, toen hij zรฉlf gecoacht werd, vond hij deze methodiek overzichtelijk en handig. Ik neem hem mee naar zijn start. Wat zette zijn coach destijds in dat ervoor zorgde dat hij enthousiast raakte? Zijn ogen schieten heen en weer en hij valt stil. โZij kon zรณ goed luisterenโฆ Zonder oordeel maar stรณnd tegelijkertijd ook ergens voor. Klinkt tegenstrijdig hรจ? Ze verruimde mijn blik en ik vond hetโฆ,โ begint te lachen, โmagisch.โ
โWat neem je daarvan mee in jouw coachpraktijk?โ vraag ik hem. Hij wrijft in zijn ogen en zucht: โDie komt binnen. Maar hoe en wanneer zet ik dan een methodiek in?โ We nemen een coachgesprek door waar de coachrelatie centraal stond mรฉt de inzet van zijn methodiek. Het levert hem op, dat hij weer โterug naar de basisโ is gegaan van waar het in coaching omgaat: de vaardigheid van diep, of om met Geldwin te spreken: โabsoluutโ te luisteren. Ondertussen leert hij verder om zijn โtoolkitโ uit te breiden zodat hij flexibeler interventies kan inzetten.
๐๐ผ๐ฒ ๐ฟ๐ฒ๐ณ๐น๐ฒ๐ฐ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ท๐ถ๐ท?
In het najaar start ik met ๐ด๐ฟ๐ผ๐ฒ๐ฝ๐๐๐๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐๐ถ๐๐ถ๐ฒ voor beroepscoaches met werkgerelateerde coachtrajecten.
Reviews:
โ๐๐ข๐ฏ๐บ ๐ต๐ฉ๐ข๐ฏ๐ฌ๐ด ๐๐ข๐ญ๐ฆ๐ณ๐ช๐ฆ ๐ง๐ฐ๐ณ ๐บ๐ฐ๐ถ๐ณ ๐จ๐ถ๐ช๐ฅ๐ข๐ฏ๐ค๐ฆ ๐ข๐ฏ๐ฅ ๐ช๐ฏ๐ฑ๐ถ๐ต ๐ช๐ฏ๐ต๐ฐ ๐ฐ๐ถ๐ณ ๐ด๐ถ๐ฑ๐ฆ๐ณ๐ท๐ช๐ด๐ช๐ฐ๐ฏ ๐ด๐ฆ๐ด๐ด๐ช๐ฐ๐ฏ๐ด. ๐ ๐ฉ๐ข๐ท๐ฆ ๐ง๐ฐ๐ถ๐ฏ๐ฅ ๐ต๐ฉ๐ฆ๐ฎ ๐ท๐ฆ๐ณ๐บ๐ถ๐ด๐ฆ๐ง๐ถ๐ญ ๐ช๐ฏ ๐ฅ๐ฆ๐ท๐ฆ๐ญ๐ฐ๐ฑ๐ช๐ฏ๐จ ๐ฎ๐บ ๐ด๐ฌ๐ช๐ญ๐ญ ๐ข๐ด ๐ข ๐ค๐ฐ๐ข๐ค๐ฉ ๐ข๐ฏ๐ฅ ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ต๐ฐ๐ณ. ๐๐ตโ๐ด ๐จ๐ณ๐ฆ๐ข๐ต ๐ต๐ฐ ๐ด๐ฉ๐ข๐ณ๐ฆ ๐ช๐ด๐ด๐ถ๐ฆ๐ด/๐ต๐ฉ๐ฐ๐ถ๐จ๐ฉ๐ต๐ด ๐ธ๐ช๐ต๐ฉ ๐ฐ๐ต๐ฉ๐ฆ๐ณ๐ด!โ
Heather Coppock
BSc, DMS, AdCertEd | EMCC Coach
De aanpak is eclectisch. Na de contractering met aandacht voor de holding space, behandelen we afwisselend casuรฏstiek, een thema werkvorm e.d. Voertalen: Nederlands of Engels
#coaching #supervisie #professioneelleren
Nieuwsgierig? Mail of app me voor de mogelijkheden.