โ€˜SLECHTE LUISTERAARSโ€™

โ€˜๐™๐™š๐™ž๐™ฉ๐™š๐™ก๐™ž๐™Ÿ๐™  ๐™ฏ๐™ž๐™Ÿ๐™ฃ ๐™ข๐™–๐™–๐™ง ๐™ฌ๐™š๐™ž๐™ฃ๐™ž๐™œ ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™จ๐™š๐™ฃ ๐™œ๐™ค๐™š๐™™๐™š ๐™ก๐™ช๐™ž๐™จ๐™ฉ๐™š๐™ง๐™–๐™–๐™ง๐™จ, ๐™š๐™ฃ ๐™™๐™š๐™ฏ๐™š ๐™ช๐™ž๐™ฉ๐™จ๐™ฅ๐™ง๐™–๐™–๐™  ๐™จ๐™ก๐™–๐™–๐™ฉ ๐™ค๐™ค๐™  ๐™ค๐™ฅ ๐™™๐™š ๐™ข๐™š๐™š๐™จ๐™ฉ๐™š ๐™ฅ๐™จ๐™ฎ๐™˜๐™๐™ค๐™ฉ๐™๐™š๐™ง๐™–๐™ฅ๐™š๐™ช๐™ฉ๐™š๐™ฃ, ๐™จ๐™ค๐™˜๐™ž๐™–๐™ก๐™š ๐™ฌ๐™š๐™ง๐™ ๐™š๐™ง๐™จ, ๐™ค๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™ฌ๐™ž๐™Ÿ๐™ฏ๐™š๐™ง๐™จ ๐™š๐™ฃ ๐™–๐™ก๐™ก๐™š ๐™–๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™š ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™จ๐™š๐™ฃ ๐™ข๐™š๐™ฉ ๐™š๐™š๐™ฃ ๐™—๐™š๐™ง๐™ค๐™š๐™ฅ ๐™ฌ๐™–๐™–๐™ง๐™—๐™ž๐™Ÿ ๐™œ๐™ค๐™š๐™™ ๐™ก๐™ช๐™ž๐™จ๐™ฉ๐™š๐™ง๐™š๐™ฃ ๐™š๐™š๐™ฃ ๐™ซ๐™š๐™ง๐™š๐™ž๐™จ๐™ฉ๐™š๐™ž๐™จ.โ€™ Eugene Gendlin, was hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Chicago, grondlegger van methode Focusingโ€™

Hij legt zichzelf de druk op dat zijn favoriete methodiek goed binnenkomt bij zijn coachee. De coach beschrijft, tekent en deelt zijn visie. De coach, mijn supervisant, krijgt echter regelmatig de feedback dat zijn coachees het gevoel hebben dat hun coachvraag onderschikt is aan wat hรญj wil. Dat steekt hem want hij doet zรณ zijn best. Maar de coachee en de coachvraag staan centraal, dus hoe kan hij dit verenigen?

We bespreken zijn supervisievraag. In de contracteringsfase komt naar voren dat hij zich graag wil onderscheiden van de andere, zoโ€™n honderdtwintigduizend coaches (bron: KvK). Daarbij, toen hij zรฉlf gecoacht werd, vond hij deze methodiek overzichtelijk en handig. Ik neem hem mee naar zijn start. Wat zette zijn coach destijds in dat ervoor zorgde dat hij enthousiast raakte? Zijn ogen schieten heen en weer en hij valt stil. โ€˜Zij kon zรณ goed luisterenโ€ฆ Zonder oordeel maar stรณnd tegelijkertijd ook ergens voor. Klinkt tegenstrijdig hรจ? Ze verruimde mijn blik en ik vond hetโ€ฆ,โ€™ begint te lachen, โ€™magisch.โ€™

โ€˜Wat neem je daarvan mee in jouw coachpraktijk?โ€™ vraag ik hem. Hij wrijft in zijn ogen en zucht: โ€˜Die komt binnen. Maar hoe en wanneer zet ik dan een methodiek in?โ€™ We nemen een coachgesprek door waar de coachrelatie centraal stond mรฉt de inzet van zijn methodiek. Het levert hem op, dat hij weer โ€˜terug naar de basisโ€™ is gegaan van waar het in coaching omgaat: de vaardigheid van diep, of om met Geldwin te spreken: โ€˜absoluutโ€™ te luisteren. Ondertussen leert hij verder om zijn โ€˜toolkitโ€™ uit te breiden zodat hij flexibeler interventies kan inzetten.

๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐—ฟ๐—ฒ๐—ณ๐—น๐—ฒ๐—ฐ๐˜๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ท๐—ถ๐—ท?
In het najaar start ik met ๐—ด๐—ฟ๐—ผ๐—ฒ๐—ฝ๐˜€๐˜€๐˜‚๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ถ๐˜€๐—ถ๐—ฒ voor beroepscoaches met werkgerelateerde coachtrajecten.

Reviews:
โ€˜๐˜”๐˜ข๐˜ฏ๐˜บ ๐˜ต๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฌ๐˜ด ๐˜๐˜ข๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ง๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜บ๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ณ ๐˜จ๐˜ถ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ค๐˜ฆ ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ต ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ต๐˜ฐ ๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ณ ๐˜ด๐˜ถ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ท๐˜ช๐˜ด๐˜ช๐˜ฐ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ด๐˜ด๐˜ช๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ด. ๐˜ ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ท๐˜ฆ ๐˜ง๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ต๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฎ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜บ๐˜ถ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ง๐˜ถ๐˜ญ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ฎ๐˜บ ๐˜ด๐˜ฌ๐˜ช๐˜ญ๐˜ญ ๐˜ข๐˜ด ๐˜ข ๐˜ค๐˜ฐ๐˜ข๐˜ค๐˜ฉ ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ณ. ๐˜๐˜ตโ€™๐˜ด ๐˜จ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ข๐˜ต ๐˜ต๐˜ฐ ๐˜ด๐˜ฉ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ด๐˜ด๐˜ถ๐˜ฆ๐˜ด/๐˜ต๐˜ฉ๐˜ฐ๐˜ถ๐˜จ๐˜ฉ๐˜ต๐˜ด ๐˜ธ๐˜ช๐˜ต๐˜ฉ ๐˜ฐ๐˜ต๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด!โ€™
Heather Coppock
BSc, DMS, AdCertEd | EMCC Coach

De aanpak is eclectisch. Na de contractering met aandacht voor de holding space, behandelen we afwisselend casuรฏstiek, een thema werkvorm e.d. Voertalen: Nederlands of Engels

https://lnkd.in/eZqG_KT9

#coaching #supervisie #professioneelleren

Nieuwsgierig? Mail of app me voor de mogelijkheden.